21/09/16

PERKHEMAHAN KADET JPJ KEBANGSAAN 2016


aku mulakan cerita la ni dengan program sulong  perkhemahan kadet jpj peringkat kebangsaan 2016 di kem timah tasoh. kadet JPJ smk mergong, bersama dalam perkhemahan ni. seramai 291 orang kadet seluruh negara menyertai program. 17 buah sekolah terlibat.

cerita satu @ keilmuan tentang empangan timah tasoh

ake cedok kat siniProjek Empangan Timah Tasoh adalah salah satu skim takungan storan air yang dicadangkan di Negeri Perlis, terletak di Sungai Korok kira-kira 2.5km di bawah pertemuan Sungai Timah dengan Sungai Tasoh. Kedudukannya adalah kira-kira 17km di utara Kangar di Jalan Kangar-Padang Besar.

Takungan ini mengawal atur aliran Sungai Korok untuk menyediakan bekalan air domestik/perindustrian yang andal and mencukupi di samping memenuhi keperluan pengairan.Ia direka bentuk untuk mengairi 2466Ha tanah sawah untuk penanaman dua kali setahun dan untuk menyediakan 7.8Mgd (0.41cumecs) untuk kegunaan domestik dan perindustrian. Pada tahun 1992 permintaan D&I telah meningkat kepada 8 Mgd sedangkan permintaan pengairan menurun kepada 2372 ha.

Pembinaan empangan ini bermula pada tahun 1987 dan sebahagian besarnya disiapkan pada bulan Jun 1992. Tasik yang diwujudkan oleh empangan ini adalah kira-kira 1300Ha pada aras kolam biasa RL29.10m.Empangan Timah-Tasoh terdiri daripada satu empangan utama, satu empangan pelana, satu alur limpah servis, satu alur limpah kecemasan dan kerja alur keluar. Di samping yang di atas, terdapat daik kecil yang panjangnya kira-kira 500m dengan ketinggian maksimum 4m di atas tanah semula jadi di persisian timur bersebelahan dengan tebing jalan baru Kangar-Padang Besar.

cerita kedua @ pencapaian smk mergong.


sebenar cerita , smk mergong pi ke perkhemahan memang nak johan keseluruhan. budak-budak kadet jpj smk mergong memang amat berusaha. pagi petang depa belatih. terus terang aku kata...sebelum jurulatih dari JPJ kedah mai bagi latihan kat budak aku ni, depa memang jalan cengkoi, kankang, tangan bengkok dan lain lain. syukur jugak pemberian dari yang maha esa, jurulatih kami.... tn azmi dan en. din pandai dalam psikologi dalam pembelajaran kawad. sekian bulan berlatih..akhir boleh jugak. 

apakan daya, memang perancangan kadet smk mergong  nak benar besar, akhirnya, menang kecik aja. antaranya :
  •      ketua platun terbaik dapat farid, memang terobek lah.
  •      kadet putera terbaik. dapat kat pasangan kembaq si khairil.        
      bagi cabaran jpj ( dipertandingkan ikut cara integrasi, campoq adok antara negeri.  
  •      lima pingat emas
  •      dua pingat perak
         acara aku lupa dah...nanti anak buah aku ingatkan       
cerita tiga @ acara kawad kaki.( sasaran kami ni ...)

hat ni aku amat sedih. kalau permerhatian aku secara bodo, dan pandangan kawan kawan, memang tempat 1,2 dan 3 memang dalam tangan lah. tapi nak kata apa. keputusan rasmi telah keluar. ternyata dapat nomboq lima. dalam hati belah kanan memang la sedih dengan usaha yang telah budak buat selama ni.  hati         sebelah kiri pulak cukup geram betui la. camna la depa nilaikan. kata pun tak guna, depa pakar dalam bab ni. adesss.." sakitnya ku disini" . penilaiannya hanya dibuat atas pentas , satu pandangan aja. dan dibuat oleh tiga orang juri. pada pendapat aku , banyak benda lagi perlu kita baiki dalam pertandingan kawad kaki ni. antaranya:


  • tambahkan  bilangan  juri kawad. dan padangan juri kawad kaki mestilah dalam keadaan empat sudut. 
  • integriti kadet perlu ditingkatkan dengan mempamerkan kad  kenggotaan kadet jpj. masa ni aku teragak agak, betui ka, yang bertanding ni adalah budak kadet jpj. lain aja rentaknya   
  • masa doleh dikualitikan lagi, jika pemeriksaan pakaian di buat sebelum masuk padang kawaad kaki.
  • keputusan tidak rasmi harus dilakukan. untuk sebarang bantahan sebelum diumumkan pada majlis penutup.

cerita empat @ jumpa kawan kawan 
                            
aku malas nak taip ..gambaq pun boleh berbicara, ada banyak lagi gambaq. aku cari tak jumpa pun.




                                             

cerita lima @ tapak khemah.

tapak khemah yang menarik dan berpatutan amat aku pentingkan. bagi orang aku tak kisah apa apa pendirian depa. memang satu kewajipan untuk aku, bila pi mana mana bawak budak khemah ini, yang aku tetapkan. ringkas, sesuai dan menarik minat.  bagi aku ini bukan satu yang nak tunjukkan ego, berlagak dan sebagainya dalam erti kata sifat negatif. mana mana aku pergi, ini lah caraku...tengoklah gambar kat bawah..









gambaq kat bawah ini adalah jiran kami. bagi aku keselesaan dalam berkhemah amat perlu dalam setiap program daerah, negeri dan kebangsaan




cerita enam @ koleksi gambar
























sekian terima kaseh...syukur alhamdulillah.