22/08/16

ESOK PI PULAU PANGKOQ



betui ka cerita ni...


Pada zaman dahulu pedagang-pedagang tongsan dari negara China telah belayar ke serata dunia dan salah satu tempat yang disinggahi ialah Pulau Pangkor. Semasa mereka belayar, mereka membawa bersama isteri dan anak-anak. Dengan cara tersebut mereka boleh belayar dalam jangka masa panjang. Semasa pelayaran ke Pulau Pangkor, ribut dan ombak besar telah melanda Pulau Pangkor. Lalu tiang layar yang dipanggil “PANG” telah patah dan sebutan “KOR”yang bermaksud patah adalah dalam bahasa cina. Apabila perkataan tersebut sering disebut maka sepakat menamakan pulau tersebut Pangkor sempena kejadian tersebut. 

walaubagaimana pun, aku pi bertugas. aku punya  pungsi esok dan lusa tatau lagi. just ikut dan buat. terima kaseh jugak pada pihak pengurusan pusat ko kedah, jemput aku bertugas. seingat aku, tahun lepas sekali dan tahun  ni sekali. apa pun terima kaseh. aku anggap macam pi bercuti dan makan angin.

insya Allah