8/09/16

anak marah, AKU MAKAN DADAH....

dua orang anak aku marah marah, pasai whatsapp status yang aku buat.  " makan dadah....la ! ". macam macam depa dua kata kat aku antaranya, status terok, status tak manis, status  tak elok,  status bermaksud yang tak menyenangkan, nak tergelak pun ada kat depa dua ni. 


aku berangapan depa dua ni, si nazratul dan si iffatul memang tak serasi ngan bahasa bahasa orang tua tua kedah.

untuk penjelasan bagi depa dua, makan dadah, maksud nya , makan dulu , atau pun makan sekarang sebelum pergi / pi mana mana contoh ayat :

" sebelum hang keluaq rumah, hang makan dadah. kut kut payah nak  jumpa kedai makan "

" makan dadah, pi sekolah nanti tak kalut nak lapaq2, belajaq pun mudah masuk"


dua ayat yang mudah aku jelaskan pada depa dua, mungkin paham atau dak, tatau la. bagi ayat pertama maksudnya " sebelum keluar rumah, makan la dulu, nanti tidak la susah cari kedai makan"  dan maksud ayat kedua " makan dirumah, sebelum pergi sekolah, nak belajar pun mudah".

satu perkataan lagi, yang aku guna kat rumah..." toyu". depa pun tak suka." toyu is kicap "

syukur alhamdulillah...